המאבק על הבכורה
טור-סיני, נ.ה."לפתח חטאת רובץ", הלשון והספר, כרך הספר
"והקושי שבדברים (פס' 7), וגם הדרך לפתרונם, יובהרו על דרך ההקבלה
היפה הניתנת לסיפור זה בתורה עצמה במעשה יעקב ועשיו. גם יעקב
ועשיו אחים שונים באומנותם הם. עשיו, כמו קין, הוא גם הבכור, ובכורה
זו היא הכוללת בימי האבות אף את הזכות לכהן לפני האל ולהקריב את
הקרבן. אבל עשיו, כמו קין, מאבד את זכותו זו, אמנם באשמתו, כי מכר
את בכורתו לאחיו יעקב. ואולם יעקב לוקח מאחיו עשיו גם את ברכתו,
ברכת אביו בשם ה' וגם עשיו שרוי בצער רב... ואביו מנסה לנחמו, כשם
שהאל עצמו מנסה לנחם את קין...אל יפלו פניך, אל תצטער על כי הפעם
זכה אחיך במקומך; עוד תבוא הזדמנות, שהוא יזדקק לך - ואליך תשוקתו-,
ואז אתה תמשול בו...על שאלת הבכורה ממש מדובר אף בפרשה זו. כי
זאת משמעות המלים: 'הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב', שהן הקבלה
מלאה לדברים הנאמרים מפי יעקב לראובן בנו בכורו: 'ראובן בכורי
אתה כחי וראשית אוני יתר שאת ויתר עז, פחז כמים אל תותר' (בראשית
מט, ג וגו'). הבכור הוא 'מותיר שאת' או 'מיטיב שאת', בנחלת אביו."
ואנו מכירים, כי במרכז האותיות 'לפתח חטאת רובץ', במקום שמסורת
הניקוד מצאה בו שם עצם חטאת...מתחבאת באמת המלה חיטה או חיטא
...ומשום כך אין 'לפתח' כאן לשון פתח של בית או של אוהל, אלא לשון
פתיחת בר למכירה, כבכתוב בעמוס ח, ה: 'לאמר מתי יעבר החדש
ונשבירה שבר והשבת ונפתחה בר'...וכלום דרושה לנו הקבלה מלאה יותר
לדברים אלו מזו של מעשה יוסף ואחיו? גם כאן אחים. רועי צאן.
שהשפילו את זה, שהיה צפוי לגדולה, והוא ירד לדרגת עבד. אבל סוף
סוף הוא זוכה לעלות ולהיות המשביר שבר בשעה זו שכל הארץ צריכה לו,
וגם עליו נאמר בלשון פתיחה זו: 'והרעב היה על פני כל הארץ ויפתח
יוסף את כל אשר בהם וישבר למצרים...."
ע 201 - 202
"לא נשארו בתוך הצירוף הנדון...אלא האותיות 'תרבץ'. אך גם להן ניתן
הפתרון בהקבלה זו של מעשה יוסף ואחיו. כי מה היא ההכנה שהכין
יוסף כדי לפתוח כל אשר בהם (חיטה)? בבראשית מה, לד וכו' הוא יועץ
לפרעה: 'יעשה פרעה ויפקד פקדים וכו', ויקבצו את כל אכל השנים הטבות
הבאות האלה ויצברו בר תחת יד פרעה...אין 'תרבץ' אלא שיכול אותיות
או הגאים מצוי מאד, והכוונה היא: לפתח חטא תצבר - אתה תצבור בר
למכירה...."