אח ובכור
מישל, יעקב "מבט חדש על פרשת קין והבל", מעלות ט1 (1977), ע' 50 - 55; ט2 (1977), ע' 37 - 44.
"המילה 'אחיו' קשורה בתנ"ך, מלבד המשמעות הרגילה, בענין בכורה ובענין
מרמה...למרות שקין הוא הבכור, התנ"ך מספר תחילה על מקצועו של
הצעיר, הבל, בניגוד לסיפור יעקב ועשו, אשר שם מוזכר ראשון מקצועו
של הבכור, וטבעי הדבר, ואחר כך מקצועו של הצעיר.
בפרשת יעקב ועשו בעיית הבכורה מסופרת במפורש, ולכן אין צורך לרמז
עליה בשינוי מקום השמות, אבל בפרשת קין והבל פרשת הבכורה מרומזת,
ולכן בא כאן שינוי מקום השמות. תיתכן טענה, כי אין משמעות למקומם
של השמות בפרקנו, כיוון שפרק זה בנוי בצורה סכמתית, קבועה מראש, כך
שצורת התאור היא קין, הבל, הבל קין, קין הבל, הבל קין...וכך הלאה.
טענה זו אינה מדויקת, כיון שבפסוקים 5 - 6 נשברת צורה זו, ושבירה
זו נמשכת בפסוקים 7, ..8.שמו של הבל מופיע לפני שמו של קין לא בגלל
הצורה הסכמתית, אלא בגלל משמעות מסוימת"
"למרות שקין הוא הבכור הביולוגי, כנראה אחיו הבל היה הבכור בחיי
יום יום, מתקופה מסויימת בחייהם. בכורה משמעותה עדיפות רוחנית
ועדיפות חומרית."