מדרש רבה בראשית פרשה כב פסקה ב
תלמוד ירושלמי מסכת יבמות דף סא/א
תלמוד בבלי מסכת יבמות דף סב/א
פרקי דרבי אליעזר פרק כא פסקה א
קדמוניות היהודים ליוסף בן מתתיהו,
ספר ב', חלק א', 52 - 59
מדרש רבה בראשית פרשה כב פסקה ב
ב והאדם ידע וגו' - רבי הונא ור' יעקב ברבי אבין בשם ר' אבא בר כהנא אמר: לא שימשה
[קיימה יחסי מין] בריה קודם לאדם הראשון - "וידע" אין כתיב כאן אלא והאדם ידע את
חוה אשתו , הודיע דרך ארץ [יחסי מין] לכל . ד"א: האדם ידע - ידע מאיזו שלוה נשלה.
ידע מה עבדת ליה [עשתה לו] חוה. א"ר אחא: חיויא חיויך ואת חיויא דאדם [הנחש נחשך
הוא ואת נחש לאדם].
ותהר ותלד את קין - אר"א בן עזריה: ג' פלאים נעשו באותו היום: בו ביום נבראו, בו ביום
שמשו, בו ביום הוציאו תולדות. א"ל רבי יהושע בן קרחה: עלו למטה שנים וירדו שבעה:
קין ותאומתו והבל ושתי תאומותיו.
ותאמר קניתי איש את ה' חמת לה הא איתתא בנין; אמרה הא קנין בעלי בידי [ראתה
אותה אישה בנים; אמרה הנה קנין בעלי בידי].
את ה' - רבי ישמעאל שאל את רבי עקיבא, אמר לו: בשביל ששימשת נחום איש גם זו עשרים
ושתים שנה -"אכין ורקין" מיעוטים, "אתין וגמין" רבויים, האי "את" דכתיב הכא [כאן],
מהו? אמר: אילו נאמר: 'קניתי איש ה''', היה הדבר קשה, אלא את ה' - ...לשעבר, אדם
נברא מאדמה וחוה נבראת מאדם, מכאן ואילך, בצלמנו כדמותנו - לא איש בלא אשה ולא
אשה בלא איש, ולא שניהם בלא שכינה:
ג ותוסף ללדת את אחיו את הבל - הדא מסייעא [זאת מסייעת] לרבי יהושע בן קרחה
דאמר: עלו למטה שנים וירדו שבעה - ותוסף ללדת , תוספת ללידה ולא תוספת לעיבור.
ויהי הבל רועה צאן וקין היה עובד אדמה - שלשה הן שהיו להוטים אחר האדמה ולא
נמצא בם תועלת ואלו הן: קין עובד אדמה, נח (בראשית ט) ויחל נח איש האדמה ,
עוזיהו (ד"ה ב' כ"ז) אכרים וכורמים בהרים ובכרמל כי אוהב אדמה היה:
תלמוד ירושלמי מסכת יבמות דף סא/א
אמר רבי אבין: שלא תאמר קין נשא את אחותו, הבל נשא את אחותו -חסד הוא. חסד עשיתי
עם (אלה) שייבנה העולם הראשונים מהן. (תהלים פט) אמרתי עולם חסד יבנה.
תלמוד בבלי מסכת יבמות דף סב/א
תניא רבי נתן אומר: בית שמאי אומרים, "שני זכרים ושתי נקבות", ובית הלל אומרים,
"זכר ונקבה". א"ר הונא: מאי טעמא [מהי כוונת ההסברים?] דרבי נתן: אליבא [על פי] דבית
שמאי אומרים דכתיב ותוסף ללדת את אחיו את הבל - הבל ואחותו קין ואחותו
וכתיב כי שת לי אלהים זרע אחר תחת הבל כי הרגו קין.
פרקי דרבי אליעזר פרק כא פסקה א
ומפרי העץ אשר בתוך הגן - תני [לימד] ר' זעירא: ומפרי העץ, אין העץ אלא אדם
שנמשל לעץ, שנ' כי האדם עץ השדה ; אשר בתוך הגן, אין גן אלא אשה שנמשלה לגן שנ'
גן נעול אחותי כלה ; ואמר הגן , ולא אמר אשה, תפש לשון נקיה: מה הגינה הזאת, כל מה
שנזרעה צמחה ומוציאה, כך האשה הזאת, כל מה שנזרעה הרה ויולדת בבעילה. בא אליה
רוכב נחש ועִברה את קין, ואחר כך בא אליה אדם ועִברה את הבל, שנ' והאדם ידע את
חוה אשתו. מה ידע? ידע שהיתה מעוברת וראה את דמותו שלא מן התחתונים אלא
מן העליונים
ואיתנביאת [ניבאה] ואמרה קניתי איש לה'. ר' מיאשה אומר: נולד קין ואשתו תואמות
עמו; אמר לו ר' שמעון: והלא כתי' איש אשר יקח את אחותו בת אביו או בת אמו וראה את
ערותה , והיא תראה את ערותו! אלא מתוך דברים, דע לך שלא היו נשים אחרות שישאו
להן והתירן להן שנ' אמרתי עולם חסד יבנה , בחסד נבנה העולם עד שלא נתנה התורה. ר'
יוסף אומר: קין והבל תאומים היו שנ' ותהר ותלד את קין. בההוא שעתה אוסיפת למילד
[באותה השעה הוסיפה ללדת] ותוסף ללדת את אחיו את הבל
ויהי קין איש אוהב לזרוע ויהי הבל איש אוהב לרעות צאן.
קדמוניות היהודים ליוסף בן מתתיהו, ספר ב', חלק א', 52 - 59
שני בנים זכרים נולדו להם (לאדם הראשון ואשתו): מהם נקרא הראשון קין, פירוש השם
קנין, כתרגומו; והשני הבל, פירוש: אין. גם בנות נולדו להם. נוהג החיים, שהיה חביב
על האחים, היה שונה: הבל הקטן היה שומר צדקה ולבו היה נתון למוסר, משום שחשב,
שאלהים הוא בעוזריו בכל אשר יעשה; הוא חי חיי רועה. ואילו קין היה בדרך כלל משחת
מאוד במידותיו ועיניו אך לבצעו. הוא היה הראשון, שנתן את לבו לחרוש את האדמה.