פרקי דרבי אליעזר פרק כא פסקה א
ומפרי העץ אשר בתוך הגן - תני ר' זעירא: ומפרי העץ, אין העץ אלא אדם שנמשל לעץ שנ' כי האדם עץ השדה ;
אשר בתוך הגן, אין גן אלא אשה שנמשלה לגן שנ' גן נעול אחותי כלה ; ואמר "הגן", ולא אמר אשה, תפש לשון נקיה: מה הגינה הזאת, כל מה שנזרעה צמחה ומוציאה כך האשה הזאת כל מה שנזרעה הרה ויולדת בבעילה. בא אליה רוכב נחש ועִברה את קין, ואחר כך בא אליה אדם ועִברה את הבל, שנ' והאדם ידע את חוה אשתו, מה ידע? ידע שהיתה מעוברת וראה את דמותו שלא מן התחתונים אלא מן העליונים
ואיתנביאת (ניבאה) ואמרה קניתי איש לה'. ר' מיאשה אומר: נולד קין ואשתו תואמות
עמו; אמר לו ר' שמעון: והלא כתי' איש אשר יקח את אחותו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה, והיא תראה את ערותו! אלא מתוך דברים דע לך שלא היו נשים אחרות שישאו להן והתירן להן שנ' אמרתי עולם חסד יבנה, בחסד נבנה העולם עד שלא נתנה התורה.
ר' יוסף אומר: קין והבל תאומים היו שנ' ותהר ותלד את קין. בההוא שעתה אוסיפת
למילד [באותה השעה הוסיפה ללדת] ותוסף ללדת את אחיו את הבל
ויהי קין איש אוהב לזרוע ויהי הבל איש אוהב לרעות צאן.
זה נותן ממלאכתו מאכל לזה, והגיע לילו יום טוב בפסח וקרא אדם לבניו ואמר להן
'עתידין ישראל להקריב קרבנות פסחים הקריבו גם אתם לפני בוראכם'. והביא קין מותר
מאכלו קליות זרע פשתן והביא הבל מבכורות צאנו ומחלביהן , כבשים שלא נגזזו לצמר
ונתעבה מנחת קין ונתרצה מנחת הבל שנ' וישע ה' אל הבל ואל מנחתו. ר' יהושע בן
קרחא אומר: אמר הב"ה 'חס ושלום שלא נתערבו מנחת הבל וקין לעולם אפי' בארג בגד
שנ' לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו, ואפילו היא מדובקת לא תעלה עליך'
ר' צדוק אומ': נכנסה שנאה בלבו של קין על הבל אחיו על שנתרצה מנחתו, ולא עוד אלא
שהיתה תאומתו של הבל יפה בנשים וחמד אותה בלבו, ולא עוד אלא שאמר שאהרג את הבל אחי ואקח את תאומתו ממנו, שנ' ויהי בהיותם בשדה, ואין שדה אלא אשה שנמשלה לשדה.
ולקח את האבן וטבעה במצחו של הבל והרגו שנ' ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו.
ר' אומ': לא היה יודע קין שהנסתרות גלויות לפני הב"ה ולקח נבלתו של הבל אחיו
וטמנה בשדה. אמר לו הב"ה אי הבל אחיך. אמר לפניו 'רבון כל העולמי' לא שומר כרם
ושדה שמתני ולא שומר אחי' שנ' השמר אחי אנכי. אמר לו הב"ה הרצחת וגם ירשת - קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה, ואתה אומ' "השומר אחי אנכי"
וכיון ששמע קין הדבר הזה נבהל, ואררו שיהיה נודד בארץ על שפיכות דמים ועל כן
אמר קין לפני הב"ה: 'רבון כל העולמים גדול עוני מנשוא, שאין בי כופר'.
ונחשב לו הדבר הזה בתשובה שנ' ויאמר קין אל ה' גדול עוני מנשוא .
ולא עוד אלא שאמר קין לפני הב"ה: 'עכשו יעמד צדיק בארץ ויזכור שמך עלי ויהרגני'
מה עשה הב"ה? נטל אות אחת מכ"ב אותיות ונתן על זרעו של קין שלא יהרג שנ' וישם
ה' לקין אות
הכלב שהיה משמר צאנו של הבל היה משמר נבלתו מכל חיית השדה, מכל עוף השמים והיה אדם ועזרו יושבים ובוכים ומתאבלים עליו ולא היו יכולים מה לעשות, שלא היו
נהוגין קבורה. עורב אחד שמת רעהו אמר: 'אלמוד לאדם זה מה לעשות'. מה עשה? נטל
רעהו וחפר בארץ וטמנו לעיניהם וקברו. אמר אדם: 'כעורב הזה אני עושה'. ונטל את
נבלתו של הבל וחפר בארץ וטמנה, ושלם הב"ה לעורבים שכר טוב בעולם הזה. ומה שכר
טוב נתן להם? שהן מולידין את בניהם ורואין אותם לבנים ובורחין מלפניהם וסבורים
שהם בני נחש והב"ה מזמין להם יתושים ונותן להם מזונם ואוכלין שנ' מי יכין לעורב
צידו, ולא עוד אלא קוראין ליתן מטר על הארץ והב"ה שומע לקולן ושולח מטר על פני
הארץ שנ' נותן לבהמה לחמה לבני עורב אשר יקראו :