top of page

רוזנברג, שלום "אדיפוס וקין: מדרש בראשית", אפיריון 14 (1989), ע' 19 - 22

   
"...הקונפליקט שמעסיק את המקרא, ובייחוד את ספר בראשית, איננו
הקונפליקט בין אבות לבנים, אלא דווקא בין אחים. תחילתו של הספר לא
ברצח אב, אלא ברצח אח - קין רצח את הבל - וסופו במכירת אח, בסיפור
יוסף. וביניהם, הקונפליקטים שבין זוגות האחים, יצחק וישמעאל, יעקב
ועשו, ובמידה רבה אף אברהם ולוט. על ריב זה מספר לנו הכתוב:
'ויאמר אברם אל לוט: אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רעי ובין רעיך,
כי אנשים אחים אנחנו' (בראשית יג, ח). נראה שהספר כמו מנסה ללמדנו,
שדווקא זו היא הבעיה המרכזית והחמורה ביותר, שאנו מתלבטים בה בכל
שלב ושלב בחיינו. במקום תסביך אדיפוס חיים אנו כאן בספר בראשית
בצילו (של) תסביך קין."
 

   
"...ספר בראשית הוא ספר פוליטי, הדן בקונפליקט שבין ישראל לשכניו.
המאבקים הפוליטיים הם מאבקים על טריטוריה, אולם הם גם מאבקים בין
עמים - ובעצם, בין אחים. ספר בראשית שואל שאלות-יסוד על קונפליקטים
אלה, ומנסה להביא לפנינו דגמים של פתרון."
   

   
"מעשה בראשית של קין והבל מעמיד אותנו בפני הארכיטיפוס הבסיסי.
מעשי אבות הם, לעומת זאת, ניסיונו של הישר, בספר הישר, לאחד בין חזון
העם והארץ לתיקון חטאו של קין. איננו יכולים שלא לראות את ה'גשטלט'
המופיע לפני עינינו ממש. האבות הולכים וקובעים את גבולות הארץ
על-ידי בריתות עם יריביהם, כדי להגיע לידי שלום. בראשית מתחיל ברצח
אח ומלמד אותנו, שסיפורו של יוסף מהווה - בדרך הקשה אמנם - תיקון של
הרצח הקדמון ההוא. הפיוס בין האחים הוא סמל לחזון אחרית הימים,
תקופה שבה יכיר האדם שאכן בני אב אחד כולנו, אל אחד בראנו."
   

   
"המשפחה היא הגרעין הבסיסי של החיים האנושיים. אבל היא הפכה גם
לדגם של הקיום האנושי כולו. במשפחה לומדים אנו לחיות ביחד, לומדים
אנו שבאחדות זו יש כוח, אבל לומדים אנו שאחדות זו היא מקור
למתיחויות ואף לשנאה, שיכולה להיגמר גם ברצח. חיים אלה במשפחה הם
דגם לחיים במדינה ואף לחיים בין העמים."
 



 

ע' 20  

ע' 20 - 21

ע' 21

ע' 22  

bottom of page