רמב"ן בראשית פרק ד
(א) ותהר ותלד את קין ענינו ותלד בן, ותקרא את שמו קין כי אמרה קניתי
איש את ה' וכן ותלד את חנוך (להלן ד יז) ורבים בפרשה ובמקומות אחרים:
את ה' - עם ה', כשברא אותי ואת אישי הוא לבדו בראנו, אבל בזה
אנו שותפין עמו, לשון רש"י. והנכון לי, שאמרה הבן הזה יהיה לי קנין לה',
כי כאשר נמות יהיה במקומנו לעבוד את בוראו וכן דעת אונקלוס שאמר
קדם ה' וכמהו (ונראה) והראה את הכהן (ויקרא יג מט), לכהן, ויגש דוד
את העם (ש"א ל כא), אל העם:
או יהיה את ה' כמו ויתהלך חנוך את האלהים (להלן ה כב), את
האלהים התהלך נח (להלן ו ט). וקראה האחד בשם קנין והשני הבל, כי
קנין האדם להבל דמה, ולא רצתה לפרש זה, על כן לא נכתב טעם בשם
השני. והסוד המקובל בענין הבל גדול מאד:
(ג - ד) ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה' והבל הביא גם הוא הבינו האנשים
האלה סוד גדול מהקרבנות והמנחות, וכן נח. ורבותינו אמרו (ע"ז ח) שגם
אדם הראשון הקריב שור פר. וזה יחסום פי המבהילים בטעם הקרבנות. ועוד
ארמוז בו עיקר גדול, ברצון הקב"ה (עיין ויקרא א ט):
(ז) הלא אם תיטיב שאת על דעת המפרשים [אונקלוס, רש"י, ורד"ק] שאת עונך,
ועל דעת רבי אברהם שאת פניך כנגד למה נפלו פניך, כי המתבייש כובש
פנים למטה וכן ואור פני לא יפילון (איוב כט כד), והמכבדו כאלו נושא
פניו למעלה וזה טעם אולי ישא פני (להלן לב כא), לא תשא פני דל
(ויקרא יט טו):
ועל דעתי, אם תיטיב יהיה לך יתר שאת על אחיך, כי אתה הבכור - וזה
טעם למה חרה לך, כי בבשתו מאחיו נפלו פניו, ובקנאתו ממנו הרגו. והנה
אמר לו למה חרה לך על אחיך ולמה נפלו פניך ממנו, הלא אם תיטיב יהיה
לך יתר שאת על אחיך, ואם לא תיטיב לא עמו בלבד תבואך רעה, כי לפתח
ביתך חטאתך רובץ להכשילך בכל דרכיך:
ואליך תשוקתו - שהוא ישתוקק להיות דבק בך כל הימים, אבל אתה תמשול
בו אם תחפוץ, כי תיטיב דרכיך ותסירנו מעליך הורהו על התשובה, שהיא
נתונה בידו לשוב בכל עת שירצה ויסלח לו:
(ח) וטעם ויאמר קין אל הבל אחיו שנכנס עמו בדברי ריב ומצה להתגולל
עליו ולהרגו, לשון רש"י. ורבי אברהם אמר כי הקרוב אליו, שאמר לו כל
התוכחות שהוכיחו השם:
ועל דעתי, שהוא דבק עם ויהי בהיותם בשדה, כי אמר לו "נצא השדה" והרג
אותו שם בסתר - ויתכן שנתכוון בהריגהו שיבנה העולם ממנו, כי חשב
שלא יהיה לאביו זרע אחר עוד. גם פחד שלא יהיה עיקר בנינו של עולם
מאחיו שנתקבלה מנחתו:
(יא) ארור אתה מן האדמה יותר ממה שנתקללה היא כבר בעונה, וגם בזו
הוסיפה לחטוא אשר פצתה את פיה, והנני מוסיף לה קללה - לא תוסף תת
כחה, לשון רש"י. ואיננו נכון, כי בכאן לא ארר האדמה בעבורו כאשר
באביו :
אבל אמר שיהיה הוא ארור ממנה - ופירש הקללה שלא תוסיף תת כחה
אליו, ושיהיה נע ונד בה ואמר כי תעבוד את האדמה, כי בכל אשר תטרח
בה לעבוד אותה כראוי בחרישה ועידור ובכל עבודה בשדה ותזרע אותה
כהוגן לא תוסיף תת כחה לך. אבל תזרע הרבה ותביא מעט וזו היא
הארירה, כטעם וארותי את ברכותיכם (מלאכי ב ב). ואמר כן כנגד
אומנותו, כי הוא היה עובד אדמה, והנה ארר מעשיו. וזה טעם לא תוסף
תת כחה לך, שלא תתן עוד כחה לך כאשר היתה עושה עד הנה בהיותך
עובד אותה וכך פירש רבי אברהם:
יתכן שאררו מן האדמה שלא תתן היא מעצמה כחה אליו, תאנה וגפן לא
יתנו חילם באחוזתו, ועץ השדה לא יתן אליו פריו וחזר ואמר גם כן כי
תעבוד אותה לחרוש ולזרוע לא תוסף תת כחה לך כאשר בתחלה.
והנה הן שתי קללות באומנתו, והשלישית שיהיה נע ונד בה והטעם,
שלא ינוח לבו ולא ישקוט לעמוד במקום אחד ממנה, אבל יהיה גולה לעולם,
כי עונש הרוצחים גלות:
וטעם אשר פצתה את פיה לאמר, אתה הרגת את אחיך וכסית את דמו באדמה,
ואני אגזור עליה שתגלה את דמיה, ולא תכסה עוד על הרוגיה, כי תענש
בה ובכל אשר תכסה בה, כגון הזריעה והנטיעה וזה עונש כל שפיכות דם
בארץ, כענין שכתוב (במדבר לה לג) כי הדם הוא יחניף את הארץ,
וחנופת הארץ מארה בפירותיה, כענין מהיותם בא אל ערימת עשרים
והיתה עשרה, בא אל היקב לחשוף חמשים פורה והיתה עשרים (חגי ב
טז):
(יג) גדול עוני מנשוא בתמיה. אתה טוען עליונים ותחתונים, ועוני אי
אפשר לטעון? לשון רש"י מבראשית רבה (כב יא):
והנכון בפשט שהוא וידוי - אמר, אמת כי עוני גדול מלסלוח, וצדיק אתה
ה' וישר משפטיך, אף על פי שענשת אותי הרבה מאד והנה גרשת אותי היום
מעל פני האדמה, כי בהיותי נע ונד ולא אוכל לעמוד במקום אחד הנה
אנכי מגורש מן האדמה ואין מקום למנוחתי, ומפניך אסתר, כי לא אוכל
לעמוד לפניך להתפלל או להקריב קרבן ומנחה, כי בושתי וגם נכלמתי כי
נשאתי חרפת נעורי אבל מה אעשה כי כל מוצאי יהרגני, ואתה בחסדך הרבים
לא חייבת אותי מיתה:
והענין, שאמר לפניו הנה חטאי גדול והרבית עלי עונש, אבל שמרני שלא
אענש יותר ממה שחייבת אותי, כי בעבור שאהיה נע ונד ולא אבנה לי בית
וגדרות בשום מקום, יהרגוני החיות, כי סר צלך מעלי הודה כי האדם
איננו נשגב ונמלט בכחו, רק בשמירת עליון עליו:
(טו) ומפני שאמר וישם ה' לקין אות ולא אמר "ויתן" לו השם אות, או
"ויעש", יורה ששם לו האות קבוע שיהיה עמו תמיד אולי כשהיה נוסע
ממקום למקום היה לו אות מאת השם, מורה לו הדרך אשר ילך בה, ובזה
ידע שלא יקראנו אסון בדרך ההוא:
ובבראשית רבה (כב יב) אמרו כענין זה רבי אבא: אמר כלב מסר לו - כי
מפני שהיה פחדו מן החיות מסר לו אחת מהן שתלך לפניו, ולמקום שיפנה
הכלב ללכת ידע כי שם צוה לו השם ולא יהרג בה הזכירו בו החכמים אות
נבזה כראוי לו, אבל הכוונה שהיה עמו האות תמיד להורות לפניו הדרך
שילך בה, כי כן לשון "וישם":
(טז) וטעם ויצא קין מלפני ה' כי עוד לא עמד לפניו לעולם, כטעם שאמר
ומפניך אסתר:וטעם
וישב בארץ נוד - שלא הלך בכל העולם, אבל באותה הארץ ישב, נודד
תמיד, לא ינוח במקום ממנה כלל ונקראת "ארץ נוד" על שמו לעולם: